„Christ in Kashmir“ | video lecture on this:

https://www.youtube.com/watch?v=xHPVHshW0hU 

det følgende er tatt fra hjemmesiden til Stig Boye Petersen på http://www.heaven.eu.com/ 
Danmarks betydeligste bibelforsker, Jørgen Hansen i Vejle, har gjort mig opmærksom på en vigtig bog. Den hedder „Christ in Kashmir“ og er skrevet af en muhammedaner ved navn Aziz Kashmiri i 1973.

Som mange af jer efterhånden er klar over, døde Jesus ikke på korset fysisk. Takket være den svamp med et narkotisk middel, der blev rakt op til ham, faldt han hen i en dødlignende tilstand, blev erklæret død og derefter gravsat i en klippegrav i hans broders, Josef af Arimatæa, også kaldet den rige mand, have.

Efter at Essenerne - den jødiske sekt, som Jesus tilhørte - havde passet og plejet ham, stod han op, svag og stadig værkbruden, og talte med sin moder Maria og sin hustru Maria Magdalena, der „bar hans blod under sit hjerte“, altså var gravid med deres andet barn.

Sin hustru bad han tage til Frankrig, og sin moder Maria tog han så med på sin færd til Indien. Indien var ham ikke ukendt, fordi det var dertil, han var blevet sendt i sine ungdomsår for at studere i flere klostre. Det var essenerne, der jo var af arisk afstamning, som dengang sendte ham til deres slægtninge i Kashmir provinsen.


Jøder i Kashmir? Javist. I året 721 f.Kr. erobrede Sargon II Israel, og alle de jødiske indbyggere blev taget til fange og landsforvist. De fleste af disse stammer kom til Iran, Afghanistan og Indien og bosatte sig i disse lande. Så for at fuldføre sin guddommelige mission (ifølge Matthæus 15.24) besøgte Jesus dem og døde i en alder af 125 år i Kashmir.

Disse utrolige oplysninger kom frem første gang i 1890. Det var Hazrat Mirza Ghulam Ahmad, grundlæggeren af Ahmadiyya bevægelsen i Islam, der påviste dette i sin bog Izalah Auham efter intensive studier af såvel Bibelen som Koranen. Han har efterfølgende skrevet syv bøger mere om emnet.

I 1899 påpegede en af Hazrats disciple ved navn Khalifa Noor al-Din, at der i Shrinagar eksisterede en grav for en profet ved navn Yus Asaf eller Isa Sahib, der kom til Kashmir fra et fremmed land.

Derefter tog Khalifa til Srinagar, og det lykkedes han at fremskaffe 556 beviser for, at det faktisk drejede sig om Jesu Kristi grav. Forskningen blev videreført af andre, og alle disse fakta sammen med andre historiske, sprogmæssige, etniske og kulturelle indicier samt et kort, der viste den rute, som Jesus havde fulgt på vejen til Indien, blev dokumenteret i bogen Masih Hindustan Main - et enestående og grundlæggende værk om denne grundlæggende forskning.

Kort om indholdet af bogen Masih Hindustan Main. Oprindeligt var det hensigten, at bogen skulle bestå af ti kapitler; men da den blev offentliggjort, var kun de fire medtaget. Første kapitel handler om, hvordan Jesus undslap døden på korset samt hans rejser gennem de østerlandske riger i bibelsk lys. Andet kapitel føjer mere til om disse begivenheder på basis af Koranen og udsagn af profeten Muhammed. Tredje kapitel opregner udsagn fra mere end 33 berømte bøger (Materia Medica - medicinske lærebøger) og påviser, at den samme salve, der blev brugt til Jesu salvelse, også blev anvendt til sårene efter de nagler, der fæstnede ham til korset. Fjerde og sidste kapitel rummer a) historiske indicier fra islamistiske kilder om Jesu rejser til Nasibain og gennem Iran til Afghanistan, videre til Indien og sluttelig til Kashmir; b) materiale fra buddhistiske kilder, der godtgør, at Jesus kom til Indien og opfyldte en af Buddhas profetier om, at der ville komme en anden Buddha fem hundrede år efter hans egen død og genopleve hans sande lære (Reference: Dr. Herman Oldenburg „Buddha“, side 142). Hans navn ville være Mitya (det hebræiske Messiah blev til Metteya på Pali sproget).

Jesu grav i Rouzabal. Khanyabar, Srinagar

Bogen har opregnet lighederne mellem Buddhas og Jesu Kristi lære og deres metode med at undervise ved hjælp af lignelser. Bogen tilføjer også autentisk bevis for, at Jesus Kristus er blevet kaldt Mi-Shi-Hu i tibetanske bøger skrevet i det syvende århundrede; c) at Israels ti tabte stammer emigrerede fra Jerusalem og slog sig ned i Afghanistan og Kashmir, og at Jesus kom dertil for at fuldbyrde sin guddommelige mission.

Denne kontroversielle bog lykkedes det mig at fremskaffe fra Statsbiblioteket, der igen har lånt den fra UW-Madision ILL Lending, 728 State Street, Madison, Winnipeg 53706 i USA, email: gzmlend@wils.wisc.edu.

Lånetiden var begrænset; men jeg håber på et senere tid at kunne få lov til at låne den igen. Jeg har imidlertid bragt det væsentligste i artiklen ovenfor.
 

SE ellers mer om dette under/nederst

for å se bilder - gå inn på stigs side http://www.heaven.eu.com/

takk for lånet her stig! Du har virkelig arbeidet med åndelig opplysning gjennom "hele livet" !!BRA!!

***

"DØDE IKKE PÅ KORSET":

den dypere forklaring rundt dette er dog flg. jf. tibetanske kilder/innvidde adepter, som har høyere metoder for å forske på dette: (bevisste "astralreiser" til det plan der de kan zoome inn på jordens hukommelseslegeme og slik "se/lese" historien som den faktisk skjedde): 

- det var to "personer" med i denne "misjonen" som forøvrig var planlagt i lang tid - rundt JESUS/JMMANUEL (se Matteus 1-23): Jmmanuel og et langt høyere utviklet menneske tilhørende siste plan/dimensjon av "menneskeriket": kalt KRISTUS. Sistnevntes åndelige struktur/astralkropp ble (under en reise til Tibet) koplet inn i Jmmanuels fysiske kropp - som han brukte i den delen av "jobben" som er beskrevet i TALMUD JMMANUEL- som senere ble utgangspunktet for DET NYE TESTAMENTE. Dette "superkosmiske menneske" -  kalt Kristus - ble frigjort eller koplet fra under korsfestelses-torturen. Men det lykkes hjelperne å heale den torturerte kroppen slik at den  opprinnelige "bruker" av redskapet/kroppen - Jmmanuel - kunne fortsette SIN oppgave. Og det var å dra til Østen og spre budskapet der, og fra det finnes det derved MANGE spor. (rø-kommentar)

hovedesiden

mer om de gamle skrifter: - om Enochs bok på svensk på:

http://paradox.provocation.net/medeltid/enoch/

online-video-lecture

 video on Jesu years in the east

mer om dette tema i boken ISSA 

Jesu tapte år -  i INDIA  Jesus Kristus på korset i India  bildeorginal

Kort fortalt: Han var på disse kanter i det som kalles «de tapte år», fra han i 12-års alderen engasjerte seg i teologisk debatt i tempelet til han ble døpt av Døperen Johannes 18 år senere.

Og la meg allerede nå presisere: Dette er ikke ment som et populær-blasfemisk innslag på en, for så mange, viktig religiøs høytidsdag.

For det er mange i India, og andre steder, som både tror og mener dette, og da vi besøkte det buddhistiske Hemis-klosteret i det østlige Kashmir tidligere i år, fikk vi høre historien.

Hemis-klosteret var nemlig ett av stedene Jesus bodde mens han var i India og studerte buddhisme, altså i årene mellom tempeldiskusjonene og dåpen.

Og det var i Hemis-klosteret at en fjern kollega, den russiske reisende, eventyrer og korrespondent Nicolas Notovitch, for drøyt 120 år siden fikk se kopier av de hellige skriftene om Issas liv.

Issa som angivelig både er en avart av det arabiske Isa som Jesus blir kalt i Koranen og sanskritordet for Herre som også er Isa.

Tidenes scoop

Den russiske aristokraten var på reise i den, på den tiden, svært så ukjente Himalaya-regionen i grenseområdet mellom dagens India, Tibet, Kina, Pakistan og Afghanistan.

Men den godeste Nicolas Notovitch brakk benet i dette uveisomme terrenget og måtte tilbringe en lengre periode på det svært så isolerte klosteret.

Tekstene om Issas liv skal ha vært nedtegnet på det buddhistiske språket pali, som ble brukt i slike sammenhenger.

Den uheldige russiske korrespondenten sikret seg et av tidenes scoop da han, i rekonvalesenstiden, fikk hovedlæreren eller sjefslamaen til å lese høyt for seg fra de hellige buddhistiske skriftene, og via en oversetter få kjennskap til innholdet.

Det var Notovitch selv som skrev ned historien og organiserte tekstene i 14 kapitler og 244 vers.

Yoga reddet ham fra døden

Boken «Jesus Kristus' ukjente liv» kom på fransk i 1894 og ble en sensasjon.

Den ble oversatt til flere språk, men historien møtte også motstand, ikke minst fra forvirrede kristne som fikk tvilen i sitt hjerte.

Med frykt for de klerikale konsekvenser, ble Notovitch motarbeidet av ledende geistlige blant annet Paven i Vatikanet.

Teorien om at Jesus hadde vokst opp i India var vanskelig nok å svelge, men at han overlevde korsfestelsen og vendte tilbake til India der han døde i en alder av 80 år – det ble for drøyt.

Det skal ha vært hans kunnskaper om yoga, pusting, avslapping, konsentrasjon og kroppskontroll, teknikker han hadde lært i India, som reddet livet hans på korset. Han skal bare ha vært bevisstløs, hvilket for en legmann kan forklare oppstandelsen.

Deretter dro han østover sammen med sin mor Maria og Maria Magdalena, ifølge de som er tiltrukket av teorien om Jesu liv i India.

 

Bevisene

Mange historikere og teologer har brukt både tid og krefter på å bevise eller motbevise teoriene. Motstanderne har sådd tvil om Nicolas Notovitchs eksistens, og om han virkelig har levd, hvorvidt han i det hele tatt har besøkt Hemis-klosteret, og stiller spørsmålet: Hvorfor har ingen andre sett og eller hørt om disse tekstene?

Tilhengerne av læren om at Jesus levde i India har få problemer med å svare på dét spørsmålet: Det ble så mye oppstyr etter at Notovitch publiserte sin bok at lamaene og munkene ble forstyrret i sin bønn og sin kontemplasjon. De ikke orket ganske enkelt mer oppmerksomhet rundt dette, for dem, historiske faktum.

Dessuten: De navngir flere som faktisk har vært i Hemis-klosteret og sett de sensasjonelle dokumentene.

Og videre: Enkelte oppfølgere som ville granske Notovitch'es påstander, de opplevde at lokalbefolkningen, som naturligvis aldri hadde lest den russiske eventyrerens bok, de kunne bekrefte historien om Issa slik den var blitt fortalt og formidlet gjennom hundrevis av år.

Jesus skal for eksempel ha sett seg kraftig lei på det indiske kastesystemet som eksisterte allerede den gang, og han skal ha protestert mot det brahminske presteskapets behandling av de kasteløse.

Hans temperament og hans rettferdighetssans, ikke minst den nestekjærligheten som Issa skal ha vist de svake og utstøtte, skal ha ført til konfrontasjoner med brahminene, noe som skal være nedtegnet i de omtalte skriftene.

Og akkurat denne grunnholdningen hva respekt for andre mennesker angår, fra løsaktige kvinner til røveren på korset, fra Sakeus til Peter, dét er noe vi forbinder med mannen fra Nasaret.

Jesus Kristus-dukke i Kashmir

En indisk kvinne kysser en Jesus-dukke i Kashmir, der Jesus blir sagt å ha levd og hvor hans gravkammer er å finne.( bildeorg.)

Foto: IRSHAD KHAN / AFP

Gravkammeret i Kashmir

Det mest overraskende er nok allikevel at Jesus ikke døde på korset.

Han var rundt 33 år gammel da han unnslapp og skal ha vært nærmere 50 da han kom til Kashmir for annen gang.

Han og hans følge skal ha brukt 16 år på turen fra Jerusalem, en strekning på drøyt 4000 kilometer i luftlinje, omtrent som fra Jerusalem til Oslo. Ifølge sagn og legender, samtidige tekster og referanser skal det finnes en rekke spor etter Den hellige entouragen langs reiseruten.

Stedsnavn og fortellinger om Yuz Asaf, hvilket betyr Josefsen, altså sønnen til Josef, med andre ord Jesus fra Nasareth. skal vitne om gruppen som skal ha tatt seg til India via blant annet Damaskus, Bagdad, Persia, Kabul og Khyberpasset. I hovedsak langs handelsruten som senere er blitt kalt Silkeveien og samme vei som Aleksander den Store hadde fulgt til India 350 år tidligere.

Det var ingen vanlig ferietur. På veien skal Jesus ha utført mirakler, sjeler skal ha blitt frelst, mange skal ha blitt døpt og en konge omvendt.

Men den lange reisen hadde åpenbart vært slitsom for den rundt 70 år gamle Jomfru Maria. Hun døde i det som nå er de omstridte grenseområdene mellom Pakistan og India. Der ligger det i dag, på Pakistan-siden av grensen, en liten by som bærer hennes navn, Mari.

På en høyde kalt Pindi Point, omkranset av noen svært så verdslige TV-master og piggtråd, ligger det et gravkammer.

Gravkammeret ligger så nær India-grensen at det av sikkerhetsmessige årsaker er utilgjengelig for pilegrimer og nysgjerrige, turister og journalister. Men ifølge pakistanske muslimer skal dette være gravkammeret til profeten Issas mor, altså Jomfru Maria.

Gravstedet

Jesus selv slo seg ned noen kilometer lenger øst i Kashmir-dalen, om vi skal tro tyskeren Holger Kersten, som på 1980-tallet populariserte dette omstridte teologiske temaet. For vi må sette vår lit til ham.

Indiske skribenter for 2000 år siden var nemlig svært negative til utenlandsk innflytelse og utelot referanser som kunne vitne om påvirkning utenfra.

Men den som leter den finner, og det skal være 21 skriftlige sanskrit henvisninger til den voksne Jesu liv i Kashmir, og for dem som ennå ikke er overbevist: Yuz Asafs gravsted finnes, i Srinagar, hovedstaden i Kashmir.

Den underjordiske sarkofagen som inneholder profeten Yuz Asafs jordiske levninger er orientert østvest, i pakt med jødisk tradisjon.

Sammen med at avdøde er begravet og ikke kremert, er dette blant flere tegn på at det verken kan være snakk om en hindu, en buddhist eller en muslim. Uten at noe er bevist.

Men fotavtrykkene, som ikke var uvanlige på gravsteiner på disse kanter på den tiden, de viser sår. Store sår. Som etter nagler. Altså, sårene etter korsfestelsen.

Dermed er det bevist.

Den indiske Jesus


Når Jesu fødsel i dag markeres av Indias snaut 25 millioner kristne, er det en for dem gjenkjennelig Kristus som hylles. Han er indifisert og bærer klær ikke ulike dem Mahatma Gandhi var iført.

På malerier og tegninger sees han i forskjellige yogaposisjoner, og altertavler viser ham sittende i lotusstilling. Jomfru Maria er kledd i sari, et ukjent plagg i Betlehem og Nasaret.

Slik de to fremstilles, er de integrert i indisk kultur og tradisjon. En radikal, og om ikke annet, forfriskende tanke på en dag som denne, der målet uansett må være å utvise toleranse og vende det andre kinn til, selv når teoriene og bevisene synes å være like fantastiske, og utrolige, som en jomfrufødsel.

Eller kanskje nettopp da....

dette var utdrag fra art.på NRK der org.bildene fantes, - om de ikke kommer opp her over.

video lecture on this:

https://www.youtube.com/watch?v=xHPVHshW0hU